Onderstaande les komt uit de methode Moet je doen voor groep 7 en 8. Samen met Vincent Vonk, Martijn Uijlenhoed en Annika den Dulk heb ik deze les omgezet naar het lesfasenmodel en gekeken of alle fases goed doorlopen worden.
Ook hebben we tijdens deze les van papier een toren gemaakt. Dit wordt ook hieronder besproken.
THEORIEKAART BIJ BEELDEND 1
LESFASENMODEL
ACHTERGRONDKENNIS BIJEENKOMST
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Receptief, reflectief en productief
Kennismaken door erover te lezen of ernaar te kijken is het receptief met beelden omgaan, waarbij het gaat om de directe ervaring. Bij reflectie wordt afstand genomen van een beeld en geprobeerd onderlinge verbanden te leggen. Hiervoor zijn theoretische kennis en vaardigheden nodig. Om te leren kijken naar beelden moet er in het onderwijs zoveel mogelijk gekoppeld worden aan praktijkactiviteiten. Theoretische verdieping uit kennis en vaardigheid in het toepassen van beeldende middelen komt tot uiting bij productie.
Lesfasenmodel
Het lesfasenmodel vormt de structuur van een les beeldende vorming:
|
Koppeling theorie
Receptieve fase. Deze les beeldende vorming sluit goed aan bij de belevingswereld van kinderen. Een aantal kinderen zullen zelf thuis dieren hebben, maar alle kinderen zullen wel een relatie voelen met betrekking tot dieren. Door dit in een les BV te verwerken zullen ze deze relatie voor zichzelf concreet maken en wellicht op een andere manier benaderen. Door voorbeelden te zien van andere beelden van de relatie tussen mensen en dier kunnen ze geïnspireerd raken.
De receptieve fase in deze opdracht is niet heel sterk uitgewerkt. Er wordt wel met de kinderen over de beelden gesproken, maar de hele inleiding beslaat slechts 10 minuten. Hierdoor zal er weinig ruimte zijn voor reflectie en beeldbeschouwing door de leerlingen op de 3 afbeeldingen die getoond worden. Door meer tijd te besteden aan de receptieve fase kunnen leerlingen ook meer inspiratie opdoen voor hun eigen beeld. Wellicht is dit wel gebeurd in de eerste les over dit onderwerp.
Kern. Door deze les leren de leerlingen de genoemde vorm- en compositiebegrippen herkennen en toepassen. Ook krijgen de leerlingen voldoende tijd tijdens de kern om de opdracht uit te voeren.
Reflectiefase. Voor de reflectiefase staan een aantal goede vragen beschreven. Hierbij wordt de opdracht en de begrippen duidelijk benoemd en geëvalueerd. De beeldhouwwerken worden niet door de andere leerlingen beoordeeld, dit vind ik een sterk punt van de les, mooi of lelijk is volgens mij een waardeoordeel en geen feit. Wel wordt er kritisch gekeken of aan de opdracht voldaan is en krijgen leerlingen de mogelijkheid hun keuzes toe te lichten. Wel ontbreekt er een beoordelingsmatrix.
Toren bouwen
Voor we begonnen aan het
knippen en plakken van onze toren kregen we een korte inleiding over de
Eiffeltoren die heel hoog is en daarna meteen de opdracht om een toren te
bouwen waarbij we bovenin moesten laten zien waar we goed in wilden worden. We
wisten dat we niet veel tijd hadden dus iedereen in de groep begon stroken te
vouwen en te knippen en daarna kubussen te plakken van verschillende groottes.
We hadden geen afgesproken beeld van hoe de toren in elkaar gezet zou moeten
worden dus uiteindelijk bleek dat de kubussen te verschillend waren van grootte
en niet op elkaar gestapeld zouden kunnen worden. Wat in eerste instantie een
hele simpele opdracht leek met weinig uitdaging, bleek toch niet zo makkelijk
uitvoerbaar.
Na het knippen en plakken
kregen we de aangepaste instructie te zien, met illustratiemateriaal (een
filmpje en plaatjes), een concretere opdracht, en suggesties voor het
groepsproces.
Deze aanpassing maakte
heel goed duidelijk hoe belangrijk de receptieve fase en instructie is bij een
les beeldende vorming. We begonnen zonder enig idee of inspiratie aan onze
toren en werkten ongestructureerd. Als we meteen de beelden hadden gezien
hadden we hierover kunnen praten en een plan en taakverdeling kunnen maken.
Er was geen duidelijk
beeldend probleem en het beeldmateriaal ontbrak vrijwel volledig. Hierdoor
sloot de opdracht ook niet aan bij onze belevingswereld. Daarnaast was er te
weinig tijd om de opdracht uit te voeren, ook omdat we zelf eerst de stroken
papier moesten vouwen en knippen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten