Les 2 + 3: Werkprocessen

Werkprocessen #1 en #2

De opdracht voor deze lessen was: Maak in tweetallen (samen met Annika den Dulk) van plasticine een ‘racemonster’ waarbij onderdelen los van elkaar kunnen bewegen. Het racemonster moet er snel uitzien (vorm) en het moet karakter hebben.
Vorm viertallen (samen met Lenneke Mathijssen en Lianne Koetsier) waarmee je een animatie maakt, waarin 2 snelle voertuigen een racewedstrijd  houden. Verdeel de taken per viertal in het opzetten van: de animatietechniek, (het storyboard) en de locatie. Zorg middels de stop-motiontechniek voor de illusie van een strijd, snelheid en een spectaculaire crash!
Plaats jullie animatie op je blog en beschrijf de toegepaste werkprocessen en technieken









 

Beoordelingsmatrix racemonster

Criteria
Onvoldoende
Voldoende
Goed
1. Voertuig 3D
0
1
2
2. Snel uitzien
0
1
2
3. Karakter
0
1
2
4. Losse beweegbare onderdelen
0
1
2


 
Beoordelingsmatrix animatie

Criteria
Onvoldoende
Voldoende
Goed
1. Snelheid in races
0
1
2
2. 3 scènes (start, rijden, crash)
0
1
2
3. Achtergrond gaat voorbij
0
1
2
4. Strijd tussen 2 auto’s
0
1
2
5.Is er een duidelijke crash?
0
1
2

Werkprocessen:

Traditioneel ambachtelijk werkproces: Bij dit werkproces gaat het vooral om reproductie. Er is een voorbeeld product, een model, aan de hand daarvan maak je kopieën.
Voordeel: je leert goed kijken, techniek en motoriek goed leren ontwikkelen. Nadeel: je eigen beeldend vermogen wordt niet uitgedaagd.
Ontwerpproces: Je werkt vanuit een idee, door middel van schetsen tot een oplossing komen.
Voordeel: je bent echt aan de slag met beeldende oplossing vanuit een probleem dat jezelf stelt, concept/idee
Nadeel: minder gericht op techniek of ambacht, alleen nog maar een goed idee aanlevert. Zodat anderen jou idee uitwerken.
Experimenteel werkproces: Proces waarin nog niets is omlijnd, je moet durf hebben om direct te starten. Je gaat ontdekken wat de mogelijkheden zijn met het materiaal en vervolgens bedenken wat je ermee zou kunnen.
Voordelen: je kan direct aan de slag
Nadelen: niet iedere doelgroep zou dit zomaar kunnen.

Toegepaste werkprocessen animatie: ambachtelijk (het kleien van het racemonster) en experimenteel (het maken van de animatie). Het ontwerpproces hebben we vanwege de tijd niet gedaan, dit zou het maken van het storyboard zijn.


Ik vond dit een erg leerzame en leuke les. Heel leuk om te zien dat je met zo weinig materiaal zo iets leuks kan maken. We waren wel ongeveer 2,5 uur bezig met als resultaat 9 seconden film, maar het lijkt me heel leuk om zoiets ook in de klas uit te voeren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten